Tydzień o budowaniu relacji w naszym przedszkolu
W dniach 29.09.2025r. – 03.10.2025r. w naszym przedszkolu został zorganizowany „Tydzień o budowaniu relacji” – cykl codziennych działań wspierających rozwój emocjonalny i społeczny dzieci. Działania te miały na celu wzmacnianie pozytywnych relacji rówieśniczych, rozwijanie empatii, współpracy oraz umiejętności wyrażania emocji i potrzeb w sposób akceptowalny społecznie. Zajęcia były prowadzone w sposób aktywny i twórczy, a ich głównym celem było wspieranie dzieci w budowaniu relacji. Każdy dzień wypełniały rozmowy, zabawy integracyjne, działania plastyczne i emocjonalne – prowadzone w atmosferze akceptacji, uważności i wzajemnej życzliwości. W trakcie tygodnia dzieci brały udział w różnorodnych aktywnościach: zabawach integracyjnych, działaniach plastycznych i muzycznych. Każdy dzień niósł za sobą nowe tematy, doświadczenia i okazje do budowania więzi z rówieśnikami. Stosowane formy pracy obejmowały m.in.: zabawy integracyjne i zespołowe (np.: „Most z gazet” – wspólne przejście przez „rzekę”,„Pociąg współpracy” – zadania ruchowe w grupie, „Budujemy razem” – tworzenie wieży z klocków w parach lub zespołach, „Pajęczyna przyjaźni” – przekazywanie kłębka wełny z miłym słowem), prace plastyczne o tematyce emocjonalnej(np: „Drzewko przyjaźni” – każde dziecko rysowało siebie na liściu, tworząc wspólne drzewo grupy, „Moje serce” – prace przedstawiające to, co dzieci kochają, „Jeden obraz – wielu twórców” – wspólna praca plastyczna w grupach, poranne kręgi tematyczne i rozmowy kierowane (np.: „Co lubię robić?” – losowanie pytań z magicznego pudełka, „Za co lubię moich kolegów i koleżanki?” – rozmowa o mocnych stronach innych), zabawy muzyczne oraz wykorzystanie chusty animacyjnej (wspólne śpiewanie piosenek integracyjnych, np. „Mam przyjaciela”, zabawa „Skaczące piłeczki”) Tydzień Budowania Relacji przyniósł wiele pozytywnych efektów, które były zauważalne w codziennym funkcjonowaniu grup. Dzieci stały się bardziej otwarte na współpracę, chętniej dzieliły się z innymi i podejmowały wspólne działania. Wzrosła świadomość emocjonalna dzieci – potrafiły one lepiej nazywać swoje uczucia, rozpoznawać emocje u innych oraz mówić o tym, co jest dla nich ważne.
Agnieszka Piskorek, Alina Czarny Marszałek, Barbara Hyska, Natalia Łączek, Albina Marcinkowska, Danuta Tobiasz
Zdjęcia TUTAJ: