Innowacja czytelnicza „Czytanie z przygodą – literacka mapa klasy”
W roku szkolnym 2025/2026 w Szkole Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Kluczewsku realizowana będzie innowacja pedagogiczna pod nazwą „Czytanie z przygodą – literacka mapa klasy”. Jest ona skierowana do uczniów klas II i IV i ma na celu rozwijanie kompetencji czytelniczych, kształtowanie nawyku samodzielnego sięgania po książki oraz pokazanie, że czytanie może być fascynującą przygodą. W ramach innowacji uczniowie będą uczestniczyć w warsztatach, spotkaniach z ciekawymi ludźmi, zajęciach w bibliotece i w terenie.
Dzieci z klasy II wezmą udział m.in. w książkowych podróżach tematycznych, czytaniu na dywanie z elementami dramy i rysunku oraz rodzinnych wyzwaniach czytelniczych. Uczniowie klasy IV stworzą własną literacką mapę przygód, przygotują booktalki, rozwiążą zagadki literackie i będą uczestniczyć w spotkaniach autorskich.
Ta innowacja sprzyja integracji szkolnej społeczności, rozwija wyobraźnię i kreatywność uczniów, a przede wszystkim promuje czytelnictwo jako źródło wiedzy, emocji i dobrej zabawy.
Autorami innowacji są:
Małgorzata Walasek – bibliotekarz,
Aleksandra Skórnicka – pedagog, wychowawca,
Agnieszka Herczyńska – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.
Efekty działań w ramach projektu będą na bieżąco prezentowane na stronie szkoły.
Nauczanie geografii z elementami języka angielskiego.
Program innowacji przeznaczony jest dla uczniów klas IV- VIII, którzy chcą poszerzyć znajomość języka angielskiego oraz utrwalić wiadomości z geografii.
Celem innowacji jest: uatrakcyjnienie sposobu nauczania geografii i języka angielskiego, poszerzenie i utrwalenie wiedzy interdyscyplinarnej poprzez połączenie geografii i języka angielskiego.
Tytuł innowacji pedagogicznej
| „Matematyka jest wszędzie” |
Informacje dotyczące innowacji pedagogicznej
| Adresaci innowacji (klasa, grupa uczniów, itp) | Innowacją zostaną objęci uczniowie Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Zespole Przedszkolno- Szkolnym w Kluczewsku z klas IV- VIII. |
| Planowany termin realizacji | luty 2023 – styczeń 2025 |
| Zajęcia edukacyjne objęte innowacją | Lekcje matematyki w poszczególnych klasach. Przeznaczenie w każdym dziale programowym co najmniej 3 godzin zajęć na tzw. „matematykę w zastosowaniach”. Innowacja ta zakłada również organizację krótkich wycieczek przedmiotowych o tematyce matematycznej i ekonomicznej. |
| Cele ogólne innowacji/programu autorskiego |
1. Pokazanie związku matematyki z życiem codziennym i dostrzeganie zależności matematycznych w otaczającym świecie. 2. Wprowadzenie elementów myślenia ekonomicznego. 3. Nabywanie umiejętności opisywania otaczającej rzeczywistości w języku matematyki. 4. Rozwijanie sprawności rachunkowej, umiejętności szacowania i zaokrąglania wyników. 5. Pobudzenie kreatywności i aktywności uczniów. 6. Wykorzystanie nowoczesnych metod technologicznych jako pomoc w nauce i zdobywaniu wiedzy.
|
| Na czym polega nowatorstwo innowacji/programu autorskiego |
Ma on zaciekawić uczniów, pobudzić ich kreatywność i twórcze myślenie. Innowacja ta pozwoli pokazać uczniom, że w gazecie, na sklepowym paragonie , na etykietce puszki z farbą czy nawet na kubku jogurtu znajduje się wiele zadań matematycznych, które zadaje nam codzienne życie. Program uświadomi uczniom, że matematyka jest użyteczna i bardzo pomaga w rozwiązywaniu różnych problemów. Innowacyjność programu polegała będzie na prowadzeniu różnorodnych ćwiczeń praktycznych przy omawianiu poszczególnych haseł programowych. Program zakłada również uatrakcyjnienie zajęć poprzez efektywne wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
|
| Przewidywane efekty innowacji/programu autorskiego (np. dla uczniów, szkoły, nauczycieli..) |
Realizacja programu spowoduje, że uczniowie będą potrafili: 1. Dostrzegać przydatność wiedzy matematycznej w życiu codziennym. 2. Opisywać daną sytuację praktyczną za pomocą odpowiedniego działania matematycznego i weryfikować otrzymane wyniki. 3. Korzystać z różnych źródeł informacji . 4. Prezentować wyniki swojej pracy w formie elektronicznej. 5. Wykorzystywać dostępne programy multimedialne do pogłębiania swojej wiedzy.
|
| Opis innowacji/programu autorskiego |
Innowacja będzie wspomagać realizowany w szkole program „Matematyka z plusem”. Założeniem innowacji jest przeznaczenie w każdym dziale programowym co najmniej 3 godzin zajęć na tzw. „matematykę w zastosowaniach”, której celem jest realizacja obowiązującego w danej klasie materiału nauczania poprzez różnorodne ćwiczenia praktyczne rozwijające umiejętności wykorzystania wiedzy do twórczego rozwiązywania problemów. Innowacja ta zakłada również organizację krótkich wycieczek przedmiotowych o tematyce matematycznej i ekonomicznej ( wyjście do marketu, do banku, na pocztę itp.) Praca wspólna na lekcjach jak i samodzielna w domu będzie wspomagana przez platformy edukacyjne i programy multimedialne.
|
| Formy i metody ewaluacji |
1. Ćwiczenia praktyczne podczas lekcji i zajęć pozalekcyjnych. 2. Prezentacje prac projektowych uczniów. 3. Przeprowadzenie konkursu dla uczniów. 4. Pracę z platformą edukacyjną GWO i programami multimedialnymi. . 5. Organizacja krótkich wycieczek przedmiotowych o tematyce matematycznej i ekonomicznej ( wyjście do marketu, do banku, na pocztę itp.) |
| Finansowanie innowacji – w przypadku wymaganych dodatkowych środków budżetowych |
Nie dotyczy |
Informacja o autorze/autorach innowacji
| Imię i nazwisko –
Zajmowane stanowisko w szkole/przedszkolu- stopień awansu zawodowego |
Małgorzata Krzysztoszek, Barbara Herczyńska
|
| Podpis/podpisy autora/autorów innowacji |
|
Adnotacje Dyrektora Zespołu
| Data wpływu | |
| Opinia Rady Pedagogicznej – data, numer uchwały | |
| Podpis i data Dyrektora Zespołu zatwierdzający realizację innowacji |
*********************************************************************************************************
Temat: Sport i zabawa to super sprawa.
Adresaci: Innowacją zostaną objęte dzieci uczęszczające do przedszkola w Zespole Przedszkolno- Szkolnym w Kluczewsku (grupy 5-6 latków, grupa 4-5 latków i grupa 3-4 latków).
Czas: Rok szkolny 2023/2024 i 2024/2025
Cele:
- Propagowanie zdrowego stylu życia, rozwijanie sprawności ruchowej oraz podnoszenie wydolności organizmu,
- Zwrócenie uwagi na potrzebę aktywności fizycznej dla zachowania zdrowia,
- Upowszechnienie sportu, rekreacji i aktywności fizycznej wśród jak najszerszej grupy dzieci w wieku przedszkolnym,
- Stwarzanie okazji edukacyjnych, umożliwiających wspieranie i wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka,
- Kształtowanie postaw i nawyków higieniczno – zdrowotnych,
- Wdrażanie do zdrowego stylu życia oraz umiejętnego korzystania z takich czynników jak ruch, powietrze, woda, słońce, przestrzeń,
- Wyrabianie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała,
- Utrwalenie znajomości zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na powietrzu latem i zimą.